طبیعت نمارستاق

جاده هراز آمل مازندران - دوخواهران شرقی و غربی

Powered by Wikiloc

قله دوخواهرون

با گذر از دشت ها و سرچشمه ها و گردنه ها و رودخانه ها، بخت یار بود و دست بر دامان بلند دوخواهرون انداختیم. کوهی به بلندای بیش از ۴۳۳۰ متر که سومین آبپخشان (خط الراس) بلند البرز لقب گرفته و پیمایشی ۴۰ کیلومتری و دوروزه را برای آنان که از روستای نمار هوای این کوه را کرده اند رقم می زند

برای رسیدن به روستای نمار باید وارد جاده هراز شد و ۵۰ کیلومتر مانده به آمل از راه دور برگردان به سمت دیگر جاده رفت و به دوراهی جاده نمارستاق رسید. جاده ای آسفالته و کوهستانی که با گذشتن از چند روستا ما را به نمار می رساند. در نظر داشته باشید که در میانه راه به دوراهی امامزاده عبدالمناف می رسیم که باید راه سمت راست را بر گزید. در روستای نمار نیز تابلوی دریوک ما را به سمت جاده خاکی معدن هدایت می کند. پس از ۳ کیلومتر جاده خاکی به پارکینگ معدن می رسیم و آماده آغاز پیمایش می شویم

در همان آغاز راه از پل چوبی رد می شویم و کمی بعد به چشمه ای می رسیم اما شگفتی از زمانی شروع می شود که دشت زیبای دریوک و رودخانه چند شاخه اش رخ می نماید. این دشت به سان چهار راهی است که مسیر شرقی ما را به آبشار بزرگ دریوک، مسیر غربی ما را به سمت قله ناظر بزرگ و مسیر جنوبی ما را به دوخواهرون می رساند. پس ما نیز مسیر جنوبی را پیش گرفته و پا به سرمای استخوان سوز رود دریوک می گذاریم و در همان میانه دشت جایی که رود پهن تر است و خروشش کمتر، به سمت ساحل غربی می رویم و ادامه راه پاکوب را به سمت بلندی های جنوب طی می کنیم

پس از حدود چهار کیلومتر از آغاز مسیر به یکی دیگر از دیدنی های مسیر می رسیم که همانا چشمه آب معدنی اشلک است که آبی ولرم دارد و بوی گوگرد از آن به مشام می رسد. البته هنوز شگفت انگیز ترین جای مسیر در کیلومتر ششم انتظارمان را می کشد. چشمه آسونه کِر که سرچشمه اصلی رود دریوک است زیبایی و تازگی را به اوج خود می رساند. کوهی در روبروی شما قرار می گیرد که از هر شکافش آبی به زلالی اشک می جوشد. زیبایی این صحنه روح شما را تسخیر می کند و خنکا و گوارایی آبش انرژی پیمایش باقیمانده را مهیا می سازد

پس از صرف صبحانه در کنار چشمه، راهی دشت لهرا و گردنه پر شیب و طولانی سه سنگ می شویم. با پشت سر گذاردن سه سنگ، دشت سرسبز سیاهرود پیش روی ما قرار می گیرد که البته به خاطر حضور گله های گوسفندان پر از مگس و پشه می باشد و علی رغم سرسبزی و خنکی رودخانه اش جای مناسبی برای ماندن نیست. در کیلومتر دوازدهم مسیر از رودخانه سیاهرود رد می شویم و در چادر گله دارانی که مشغول سیخ و سنگشان بودند! جرعه ای چای می نوشیم. چوپانان می گویند در این چند ماه اخیر شما تنها گروهی هستید که از این مسیر قصد صعود کرده است

از راه دره مسیر گردنه تخت برفی را پیش می گیریم و قبل از غروب به محل شبمانی در ارتفاع ۳۷۰۰ متری و کیلومتر ۱۶ می رسیم. جایی که اثری از پشه و مگس و گله نیست و از آب رود نیز می توان نوشید، چادر برپا می کنیم و پس از خوردن شام می خوابیم. سه ساعت پس از بامداد بیدار شده و سه ربع بعد از آن عزم صعود در دل تاریکی می کنیم. به همت جلودار مسیری را که به سختی می شد نام آن را پاکوب گذاشت می پیماییم و با طلوع خورشید به گردنه تخت برفی و یخچال دایمی آن می رسیم. نرسیده به گردنه کاسه ای وجود دارد که صعود زمستانه را بسیار سخت و خطرناک می کند

با رسیدن به گردنه در حقیقت پا بر روی خط الراس دوخواهرون یا همان خط الراس چپکرو گذاشتیم و از پای قله مخروط سر به سمت تیغه دوخواهرون رفتیم و با عبور از یال سنگی به قله شرقی صعود کردیم و چندی بعد قله غربی را نیز در نوردیدیم و عزم فرود کردیم

پیش از ظهر اردوگاه را برچیدیم و آماده برگشت شدیم و حدود ساعت ۱۹ به پارکینگ معدن نمار رسیدیم و سوار بر خودرو به سمت جاده هراز آمدیم. در میانه های جاده نمارستاق در یک کافه درنگی کردیم و دوغ و آش دوغ محلی شگفت انگیزی خوردیم و ادامه راه را تا تهران آن هم در ترافیک جاده گذراندیم

[foogallery id=”1756″]

نکته ۱: مسیر ارائه شده با دستگاه جی پی اس گارمین ۶۴ اس توسط آقای علیرضا منتها ثبت گردیده است

نکته ۲: ابتدای مسیر رفت اردوگاه تا قله به علت پیموده شدن در تاریکی، انطباق کمتری با مسیر پاکوب دارد و در مسیر برگشت این انطباق بیشتر شده است

نکته ۳: برای صعود به قله مخروط سر بهتر است به ابتدای یال سنگی دوخواهرون رفت و از سمت غربی مخروط سر و از روی یال و در مسیر برگشت از دوخواهرون به مخروط سر صعود کرد.