طبیعت نمارستاق
موضوعات داغ

سیرک

سیرک Sirak به زبان مازندرانی (سیر کوهی)

گیاه سیرک زنگوله ای یا پیاز زنگوله ای دارای نام محلی مازندرانی الزی با نام علمی (Allium paradoxum ) گیاهی است از خانواده Liliaceae که بومی نواحی شمال ایران به خصوص جنگل های ماندزارن می باشد این گیاه در مناطق جنگلی پایین دست استان در سایه درختانی همانند توسکا، انجیلی، لرگ، بلند مازو و در ارتفاعات 770-160 متری از سطح دریا پراکنش داشته و به صورت سبزی جنگلی مورد استفاده روستاییان قرار می گردد.

این گیاه دارویی در طب سنتی به عنوان تنظیم کننده کلسترول و چربی خون بالا ، تقویت کننده قوای بدنی و دستگاه گوارش و سیستم جریان خون مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور بررسی ترکیبات اسانسی موجود در گیاه مذکور اقدام به جمع آوری این گونه در منطقه دارابکلای ساری به میزان یک کیلوگرم نموده و سپس در شرایط هوای آزاد نسبت به خشک کردن آن اقدام گردید.

سیرک (سیر کوهی):این گیاه نیز مانند پیازک در مکانهای خاصی در فصل بهار می روید و توسط محلیها چیده شده و مورد استفاده قرار می گیرد البته خواص و فواید فراوانی دارد و بر خلاف پیازک هم به شکل سبز مورد استفاده قرار می گیرد و هم به صورت خشک شده و در فصل چینش حتی به عنوان سبزی خوردن هم مورد استفاده قرار می گیرد.
در نمارستاق سیرک پلا طرفدار زیادی داره

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا